RankBoard™ er utviklet som et brettspill og er et pedagogisk tilrettelagt prosessverktøy for lederteam og arbeidsgrupper som vil jobbe med merkevarebygging i bedrift eller organisasjon.
RankBoard™ bidrar til å synliggjøre brandets positive essens (brand essence) ved å identifisere (1), rangere (2) og bearbeide (3) brandets rasjonelle og emosjonelle ressurser*. Slik får bedriften eller organisasjonen et relevant grunnlag å bygge videre på i forbindelse med oppgaver innen kommunikasjon og design.
RankBoard™ er basert på et engasjerende og involverende metodisk opplegg og støtter seg på anerkjent brand management-kunnskap.
*RankBoard™ er inndelt i to faser, rasjonell fase og emosjonell fase. I de to fasene skal deltagerne sammen definere fire grunnleggende områder som tilsammen utgjør brandets essens. De fire områdene er egenskaper og verdier (i rasjonell fase) og fordeler og personlighet (i emosjonell fase).
Hvorfor workshop?
- Å skape sammen bygger forståelse, forankring, eierskap og retning
- Ulike medarbeidere kan tilføre nye perspektiver og sider vi ikke ser alene
Hvorfor RankBoard™?
- Bygger på anerkjent metode for å avdekke brand essence (essensielle og kommersielle verdier)
- Stiller de rette spørsmålene, til rett tid
- System for rangering (vi må gjøre valg for å kunne kommunisere enhetlig og tydelig)
- Bygger på fornuft og følelser (rasjonelle og emosjonelle oppgaver)
- Involverer og forankrer
- Pedagogisk og inspirerende
Hvordan kan din bedrift bruke RankBoard™?
I dagens overflodssamfunn kan det faktisk være viktigere å velge bort enn å etablere nytt. Spesielt i kunnskapsbedrifter og på arbeidsplasser der det eksisterer mye tilgjengelig informasjon som brukes av ulike medarbeidere, i ulike situasjoner og på ulike måter. Dette kan resultere i springende og vilkårlig kommunikasjon. RankBoard™ søker å identifisere og forankre essensiell kommunikasjonsverdi. Dette vil utruster bedriftens medarbeidere til å kommunisere tydelig og enhetlig – og over tid bygge merkevare fra innsiden.