Hamran er en tradisjonsrik håndtverksbedrift som designer og produserer personlige kjøkken- og interiørløsninger av meget høy kvalitet. Samtidig er alt Hamran gjør ekte, naturlig og ujålete. Hamran snekrer kundens interiørdrømmer ikledd funksjonell nordisk design og en rotnorsk sjel. Hamran ønsker at alle sine produkter skal ha betydning utover sin egenverdi: At bedriftens helhetlige tanker om natur og bærekraft, om ekthet, kvalitet og holdbarhet, skal inspirere og farge sine kunder med deres omgivelser.
Strategisk og kreativ prosess sammen med Hamran

I Hamrans horisont finnes alltid det vakre
Signaturstyrker
Hamrans signaturstyrke er å skape personlige kjøkken og interiørløsninger av meget høy kvalitet. God nordisk design, naturlige materialer, bærekraft og positive menneskemøter kjennetegner Hamrans leveranser.
Strategisk og kreativ prosess
Publikk fikk i 2018 gleden av bistå ledergruppa i en strategisk og kreativ prosess. Målet var å identifisere og utvikle unike fortrinn, og deretter bruke dette for å etablere et helhetlig merkevaregrunnlag for selskapet.
Foregangsbedrift
For oss som jobber med identitet og merkevarebygging fremstår Hamran som en foregangsbedrift. De både jobber med tre og er hel ved. Filosofi, lederstil og bedriftskultur gjennomsyres av den samme lidenskap og entusiasme for fag — og for hverandre. Vi så en opplagt sammenheng mellom dette og kvalitetsproduktene de snekrer, og ikke minst det gode omdømmet de nyter i markedet.
Vi hadde en hektisk men effektiv arbeidsdag sammen på fabrikken på Snartemo, og gjennomførte Spørsmål er Svaret™ og Moodboard visuell prosess. En prosesskombo som aktiverer både fornuft og følelser. Resultatene fra prosessdagen ble senere oppsummert i noe vi kaller Toolboard™. En visuell guide som både forteller og viser viktige elementer i merkevaregrunnlaget. Vi har erfart at en slik visuell «rapport» kan lette videre utvikling og merkevarebygging i selskapet.
HAMRAN SNEKKERVERKSTED
Hamran er en tradisjonsrik håndtverksbedrift som designer og produserer personlige kjøkken- og interiørløsninger av meget høy kvalitet. Samtidig er alt Hamran gjør ekte, naturlig og ujålete. – Hamran snekrer kundens interiørdrømmer ikledd funksjonell nordisk design og en rotnorsk sjel.
prosess
Spørsmål er Svaret™ speed workshop.
Moodboard – visuell og kreativ prosess.
strategi
Merkevare- og kommunikasjonsstrategi.
konsept
Storytelling, helhetlig outline som forteller historien om Hamran basert på omforent merkevare- og kommunikasjonsstrategi.
konsept
Toolboard™ strukturerer og visualiserer resultatene vi skapte sammen i prosess- og strategifase.

Spørsmål er Svaret™ speed workshop
En effektiv prosess som går rett på sak. Målet er å sette ord på viktige egenskaper og unike fortrinn i bedriften. Dette er en prosess der «top of mind» er helt riktig, vi er ute etter raske og ærlige svar på såkalte virkningsfulle spørsmål. Er spørsmålene gode nok, kommer svarene av seg selv.
Moodboard visuell prosess
En enkel praktisk, kreativ og visuell prosess. Den hjelper deltagerne til å identifisere viktige kjennetegn ved bedriften ved å diskutere assosiasjoner som ulike visuelle uttrykk utløser. Opplevelsene av slektskap og ulikheter hjelper deltagerne til å navigere mot en klarerer identitet.
Bildene under gir et lite innblikk i hvordan prosessen ble gjennomført.




Toolboard™ strukturerer og visualiserer merkevaregrunnlaget
Visuell verktøykasse
Toolboard™ gir bedriften en visuell oppsummering av prosess og strategi som er gjennomført i samarbeid med Publikk. Den skal gjøre det lettere å formidle strategiske og konseptuelle veivalg, og vil således kunne fungere som en guide til videre utvikling og merkevarebygging i selskapet.
Toolboard™ er ikke en profilmanual, men snarere en utvidet rapport som både forteller og viser resultatene fra prosess- og strategijobbingen.


«Prosessene med Petter lærte oss mye.»
«Som et resultat av prosessene vi har hatt sammen med Petter, har det blitt enklere og klarere for oss å kommunisere.
«Som et resultat av prosessene vi har hatt sammen med Petter, har det blitt enklere og klarere for oss å kommunisere.
«Vi har blitt mer oppmerksomme på våre unike styrker, og vet hva vi skal si – og hva vi ikke skal si.»
Se seg selv utenfra
Prosessene med Petter lærte oss mye. Det har vært spesielt verdifullt å få hjelp til å se sin egen bedrift utenfra. Det burde stå på agendaen til enhver bedrift mange ganger i året. Bevissthet om bedriftens unike styrker har blitt en viktig guide til hva vår bedrift skal si og hvordan den skal si det. En bevissthet som vil gjøre kommunikasjonsjobben mye lettere.
Enklere å kommunisere
Vi og andre bedrifter kommuniser ekstreme mengder innhold og reklame, noe som kan gjøre det vanskelig å finne sin vei og form. Ofte er noe av det viktigste å forstå hva vi ikke skal si.
Som et resultat av prosessene vi har hatt sammen med Petter, har det blitt enklere og klarere for oss å kommunisere. Vi har blitt mer oppmerksomme på våre unike styrker, og vet hva vi skal si – og hva vi ikke skal si.
Janne R Werdal, Salg- og markedssjef i Hamran