Vi har spurt våre kunder om hva de verdsetter høyest ved valg av byråpartner. Markedssjef Jon Erling Skarsholt i Human Care ser etter flere kvaliteter, men det er allikevel ett område han vektlegger mer enn andre.
Konsistente
– Evnen til å se helhet handler om å hjelpe oss som kunde til å være konsistente og alltid ha en rød tråd i det vi gjør, sier Jon Erling Skarsholt i Human Care. Han forteller at RankBoard™-prosessen de gjennomførte sammen med Digitalfabrikken for noen år tilbake bidro til bevisstgjøring omkring selskapets prioriterte ressurser og fortrinn.
– Det var en veldig allright måte å starte et samarbeid på. Ikke minst fordi vi var en stor gjeng fra vårt selskap, både ledere og ansatte, som ble tatt ut av vår hverdag og utfordret til å tenke på en ny og kreativ måte. Vi fikk hjelp til å avdekke og rangere verdier, egenskaper, personlighet og unike salgsfortrinn. Men ikke minst bidro det til felles forståelse og forankring internt. Mye av den tenkningen har vi tatt med oss i videre prosesser, sier Skarsholt.
Hjelp i dagens mediahverdag
Selv om et strategisk samarbeid der helhetsforståelse og merkevarekompetanse er sentralt, er det også andre faktorer som er viktig for Skarsholt. Han forklarer at det å få en rekke ulike aktiviteter til å henge sammen kan være en stor utfordring i dagens mediahverdag.
– Raske skifter og dreining mot sosiale medier, innholdsmarkedsføring, programmatisk annonsering og film er noen av de faktorene som har gjort det nødvendig å alliere seg med ekstern kompetansestøtte, forklarer Skarsholt.
– Kommunikasjon og merkevarebygging i et selskap med så sterk vekst som vi er i, krever både strategi og kreativitet, men like mye trenger vi detaljerte planer for løpende markedsaktiviteter og hands-on produksjonsarbeid. Det har blitt mange workshops med massevis av gule lapper og god energi. I den andre enden har vi kommet ut med blant annet markedsplaner og årshjul, og deretter kreativt arbeid og utvikling av en rekke ulike markedsaktiviteter.
– Et byråsamarbeid som utvikler seg over tid er en investering både for oss som kunde og reklamebyrået.
Kjemi, felles forståelse, tillit og god kjennskap til bedriften bidrar til bedre resultater, forutsigbarhet, og ikke minst effektivitet og høy score med tanke på kost/nytte. Et byråsamarbeid som fungerer blir etterhvert både billigere og bedre for bedriften, slik jeg vurderer det, avslutter Jon Erling Skarsholt.